ZZP & interim opdrachten (semi)overheid Contact
Menu

Communicatieadviseur Schuldhulpverlening & Armoedebestrijding

Gemeente Amsterdam Amsterdam 8-24 Uur Online 01-10-2019
Locatie: Weesperstraat 113 BG, Amsterdam Amsterdam Vacature ID: 54444 Datum: 16-08-2019 Delen:

Functie: Communicatieadviseur Schuldhulpverlening & Armoedebestrijding (Senior)
Opdrachtgever: Gemeente Amsterdam
Startdatum: 01-09-2019
Einddatum: 31-12-2019
Aantal uren per week: 8-24 uur
Verlenging: ja, tot een totale contractduur van 2 jaar
Sollicitatiegesprekken: 28-08-2019 en 29-08-2019

Functieomschrijving
De Gemeente Amsterdam is voor Werk, Participatie & Inkomen op zoek naar een Senior communicatieadviseur armoedebestrijding en schuldhulpverlening. In deze opdracht adviseer je bestuur, directie en beleid op de dossiers armoedebestrijding en schuldhulpverlening. De kerntaak ligt bij het dossier schuldhulpverlening maar kennis van de armoederegelingen is een pre.

Amsterdam heeft van 2014-2017 vier jaar via een Programma-aanpak de schuldhulpverlening versterkt samen met het veld. Deze innovaties zijn in 2018 geborgd bij de uitvoering. In de afgelopen jaren is vanuit communicatie al veel ontwikkeld en uitgevoerd, maar er zijn nog altijd groepen Amsterdammers die lastig bereikbaar zijn (jongeren, werkenden, zzp’ers). Zij weten de weg niet te vinden of schamen zich om hulp te zoeken. Daarnaast komen er ook steeds nieuwe Amsterdammers bij.

Ook de instroom in schuldhulptrajecten loopt terug. Er wordt vanuit communicatie meegedacht hoe deze instroom is te vergroten. De senior adviseur werkt hierin, naast de collega’s van de afdeling Armoedebestrijding en de beleidsadviseurs, samen met een medior communicatie adviseur schuldhulpverlening en een communicatie adviseur van de stedelijke werkgroep communicatie schuldhulpverlening van de Maatschappelijk Dienstverleners.

Werkzaamheden
– Adviseren op politiek bestuurlijk sensitieve dossiers;
– Schrijven van persberichten;
– Positionering Amsterdamse aanpak Vroegsignalering ;
– Positionering brede aanpak schuldhulpverlening;
– Communicatie advies voor het bereiken van specifieke doelgroepen (jongeren, werkenden, zzp’ers);
– Ontwikkeling i.s.m. campagneteam van campagnes.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadswerken bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken, inzamelen van huishoudelijk afval en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad.

De opdrachtgever(s)
Bij het Communicatiebureau werken alle communicatiemedewerkers van de gemeente Amsterdam. Uitzonderingen zijn onder andere de voorlichters van de wethouders en woordvoerders van de stadsdelen. Het bureau bestaat uit vier afdelingen: Capaciteit en Onderzoek, Advies, Specialisten en Redacties.

Het Communicatiebureau zorgt voor alle communicatie binnen en buiten de gemeentelijke organisatie. Iedere collegeperiode wordt vastgesteld wat de speerpunten en thema’s zijn en jaarlijks wordt met opdrachtgevers in de stad bepaald hoeveel communicatiecapaciteit waar nodig is. Op grond daarvan kan het bureau communicatieprofessionals detacheren bij de verschillende organisatieonderdelen.

Het Communicatiebureau werkt volgens een aantal richtlijnen, zoals voor de gemeentelijke huisstijl. Het bureau heeft zelf redacteuren en specialisten in huis, waaronder vormgevers, tekstschrijvers, campagne- en online adviseurs.

Functie-eisen (moet ook blijken uit je cv!)
– Je levert bij T2F een CV (maximaal 5 A4´s groot en in Word formaat) aan. Het CV dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.
– Je beschikt minimaal over HBO/WO werk- en denkniveau.
– Je hebt aantoonbare ervaring als senior communicatieadviseur in het sociale domein.
– Je hebt aantoonbare ervaring binnen een overheidsinstelling of andere complexe organisatie.

Functie-wensen (moet ook blijken uit je cv!)
– Je hebt aantoonbare ervaring binnen Maatschappelijke Dienstverlening;
– Je hebt aantoonbare kennis van armoederegelingen.
– Je levert bij T2F een korte motivatie aan  (1 A4) m.b.t. de aanpak van de opdracht en je geeft voorbeeld(en) geven van vergelijkbare opdrachten, met benoeming van concrete resultaten.

Over de sollicitatieprocedure
Enthousiast over deze opdracht? Dan ontvangen we jouw reactie graag vóór 23 augustus 2019 om 14:30 uur. Stuur je cv met motivatie naar info@t2f.nl of bel ons op 076-5222292.

E-mail deze vacature

Deze website maakt gebruik van cookies. Door bezoek aan deze website geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies.

IK GA AKKOORD