ZZP & interim opdrachten (semi)overheid Contact
Menu

Medior communicatieadviseur Bruggen en Kademuren

Gemeente Amsterdam Amsterdam 32 - 36 Uur Online 24-07-2019
Locatie: Weesperplein 8, Amsterdam Vacature ID: 99022 Datum: 28-06-2019 Delen:

Functie: Medior communicatieadviseur Bruggen en Kademuren
Opdrachtgever:
Gemeente Amsterdam
Standplaats:
Amsterdam
Startdatum:
15 juli 2019
Einddatum:
16 juli 2020
Aantal uren per week:
32 – 36 uur (optie tot verlening)

Functieomschrijving:
De Gemeente Amsterdam zoekt een enthousiaste medior communicatieadviseur voor het programma Bruggen en Kademuren.

Het programma bruggen en kademuren
De gemeente investeert de komende jaren flink in de Amsterdamse bruggen en kades. Er is een programma gestart voor een grootschalige aanpak van 200 kilometer kademuur en 850 verkeersbruggen die belangrijk zijn voor de bereikbaarheid van de stad. Veel van die bruggen en kades zijn meer dan 100 jaar oud en deels aan het einde van hun levensduur. Ze worden steeds intensiever gebruikt en zwaarder belast. Na decennia van bezuinigingen en oplopende achterstand in het onderhoud is deze speciale aanpak voor de bruggen en kades urgent en noodzakelijk. Voor het behoud van de stad, om haar veilig en bereikbaar te houden en voor te bereiden op de toekomst.

De functie
Voor projecten en aandachtsgebieden binnen het programma breng je de communicatiewensen van opdrachtgevers in kaart. Je haalt zelfstandig of samen met de omgevingsmanager op wat er leeft in de buitenwereld. Je bent sparringpartner, geeft advies over de communicatieaanpak en ontwikkelt communicatieve oplossingen. Je betrekt daarvoor de juiste expertises op het juiste moment. Hierbij houd je de taken en ambities van de gemeente Amsterdam voor ogen en signaleer je kansen en risico’s. De communicatiestrategie van het programma vormt het kader voor je werkzaamheden. Je werkt samen in een groter communicatieteam met een nog te werven redacteur, een communicatiemedewerker, twee medior adviseurs en een senior adviseur.

Specifiek voor de functie:
– Je verstaat je vak. Communicatiestrategie, stakeholderanalyse, kernboodschap, online communicatie ( content en monitoring), interne communicatie, issuemanagement, ondersteuning bij participatietrajecten, organiseren van bijeenkomsten en presentatiemateriaal, mediastrategie en inhoudelijke voorbereiding perswoordvoering zijn vakonderdelen die je beheerst.
– Je bent een denker en een doener. Je wisselt gemakkelijk tussen verschillende communicatiewerkzaamheden en -niveaus. Je bewaakt overzicht vanuit het programma en zorgt voor een effectieve, passende doorvertaling van de strategie. – Je bent enthousiast en bekwaam om zowel met de strategie als met de operationalisering daarvan aan de slag te gaan.
– Je signaleert en anticipeert op kansen en bedreigingen voor het draagvlak en de reputatie voor het programma en/of project. Je communiceert pro-actief en reactief over de onderzoeken die lopen, de voortgang en mijlpalen van projecten en de maatregelen die bij bruggen en kademuren worden getroffen.
– Je begrijpt wat de kracht van communicatie is en hoe Amsterdam communicatie op een goede, doelgerichte manier kan inzetten. Je bent creatief in de vertaalslag naar effectieve communicatiemiddelen.
– Je bent omgevingsgericht en onderhoudt actief een in- en extern netwerk. Tijdens de uitvoering van je werkzaamheden zorg je voor proactieve, tijdige afstemming met alle betrokkenen. Denk aan interne klanten en communicatiecollega’s van stadsdelen en andere gemeentelijke onderdelen of samenwerkingspartners. Op natuurlijke wijze betrek je je omgeving bij het werk en overtuig je hen van je aanpak. Zo bereik je de gewenste resultaten.
– Je bent een toegankelijke verbinder en kunt goed werken in een team. Maar je kunt ook prima zelfstandig werken en omgaan met een grote mate van vrijheid en verantwoordelijkheid
– Je bent oplossingsgericht, neemt initiatief en pakt zaken op wanneer de situatie daarom vraagt.
Ook in hectische situaties houd jij het hoofd koel en schakel je snel tussen het adviseren van intern betrokkenen en het verzamelen van de nodige informatie.
– Je kent het klappen van de zweep door je ervaring als adviseur in complexe en politiek-bestuurlijke projecten en processen. Je herkent bestuurlijk relevante ontwikkelingen en signalen van de samenleving.
– Je evalueert je eigen werkwijze en draagt nieuwe inzichten uit het communicatie vak over aan collega’s.

Werkzaamheden
– Communicatieaanpakken opstellen en uitvoeren, voor diverse onderwerpen/projecten
– Sparringpartner voor interne opdrachtgevers / collega’s.
– Organiseren van bijeenkomsten en presentatiemateriaal
– Schrijven en redigeren van teksten, voor intranet/website/publicaties
– Inhoudelijke voorbereiding perswoordvoering
– Onderhouden in-en extern netwerk

Gemeentelijke organisatie:
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vier clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie en Interne Dienstverlening bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken, inzamelen van huishoudelijk afval en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad.

De opdrachtgever(s)
Bij het Communicatiebureau werken alle communicatiemedewerkers van de gemeente Amsterdam. Uitzonderingen zijn onder andere de voorlichters van de wethouders en woordvoerders van de stadsdelen. Het bureau bestaat uit vier afdelingen: Capaciteit en Onderzoek, Advies, Specialisten en Redacties. Het Communicatiebureau zorgt voor alle communicatie binnen en buiten de gemeentelijke organisatie. Iedere collegeperiode wordt vastgesteld wat de speerpunten en thema’s zijn en jaarlijks wordt met opdrachtgevers in de stad bepaald hoeveel communicatiecapaciteit waar nodig is. Op grond daarvan kan het bureau communicatieprofessionals detacheren bij de verschillende organisatieonderdelen. Het Communicatiebureau werkt volgens een aantal richtlijnen, zoals voor de gemeentelijke huisstijl. Het bureau heeft zelf redacteuren en specialisten in huis, waaronder vormgevers, tekstschrijvers, campagne- en online adviseurs

Functie-eisen
– minimaal over HBO/WO werk- en denkniveau.
– je hebt aantoonbaar inzicht in bestuurlijke-politieke verhoudingen.
– je hebt aantoonbare ervaring als communicatieadviseur voor infrastructurele projecten en/of thema’s.
– je hebt als medior communicatieadviseur ervaring met omgevings-/publiekscommunicatie bij overheidsinstelling of andere complexe organisatie.
– je hebt aantoonbare ervaring met het opstellen van en het uitvoeren van een communicatieaanpak en de creatieve vertaalslag naar effectieve communicatiemiddelen.

Functie-wensen
– je hebt aantoonbare ervaring als communicatieadviseur binnen thema’s met een grote maatschappelijke impact.
– geeft een korte motivatie (1 A4) voor de aanpak van de opdracht en voorbeeld(en) van vergelijkbare opdrachten, met benoeming van concrete resultaten.

– Eindigt op 9 juli 2019 om 8:00 uur.

Over de sollicitatieprocedure
Enthousiast geworden en wil jij graag in aanmerking komen voor deze mooie opdracht? Voldoe je aan de eisen en wensen? Stuur je cv met motivatie voor deze vacature naar info@t2f.nl of bel ons dan op 076-5222292.

E-mail deze vacature

Deze website maakt gebruik van cookies. Door bezoek aan deze website geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies.

IK GA AKKOORD