ZZP & interim opdrachten (semi)overheid Contact
Menu

Online Redacteur

Gemeente Amsterdam Amsterdam 32-36 Uur Online 01-10-2019
Locatie: Amstel 1, 1011 PN Amsterdam Vacature ID: 92026 Datum: 31-08-2019 Delen:

Functie: Online Redacteur
Opdrachtgever: Gemeente Amsterdam
Startdatum: 13-09-2019
Einddatum: 31-01-2020
Aantal uren per week: 32-36 uur
Verlenging: ja, tot een totale contractduur van 2 jaar
Sollicitatiegesprekken: 10-09-2019

Functieomschrijving
De gemeente Amsterdam is op zoek naar een online redacteur voor de Engelse site.
Als redacteur gebruiker en weet die aan te spreken in begrijpelijke tekst en beeld. Je kent ook de gemeente Amsterdam of een vergelijkbare (G4) gemeente en de verschillende doelgroepen die de gemeente kent. Je kunt keuzes maken in online media en stemt deze keuzes af met de communicatieadviseur en/of opdrachtgever. Waar nodig redigeer je (aangeleverde) teksten of schrijft teksten en regelt beeld. Daarnaast verzorg je de online dialoog samen met de collega’s van social, daarin stem je af binnen het brede werkveld van online. Je bent goed bekend met SEO en kunt de online media uitstekend monitoren/evalueren met online statistiekprogramma’s en kunt op basis daarvan adviseren. Je bent op de hoogte van de richtlijnen voor toegankelijkheid en weet die toe te passen.

Werkzaamheden
– Je onderhoudt en maakt content die gebaseerd is op bewezen gebruikersbehoeften. Dit doe je systematisch met een contentontwerp. Je hebt hier ervaring mee of wilt dit leren. Je kunt aangeleverde informatie analyseren, structuren en denken in gebruikerstaken. Je maakt op basis hiervan de meest gebruikersvriendelijke en voor iedereen toegankelijke content;
– Je kunt werkwijze en principes van goede content overbrengen, mensen hierin meenemen en je collega’s ervan overtuigen dat de gebruiker en de organisatie hier het meest profijt van hebben. Je bent een goede adviseur en kunt je collega’s van dienst zijn terwijl je ook de principes van de site overeind houdt. Je bent dienstverlenend en standvastig tegelijkertijd;
– Je werkt met redacties in twee verschillende onderdelen van de organisatie met elk een eigen werkwijze. Daarnaast onderhoud je contact met een externe partij over de verdeling van content en informatie en verwijzingen over en weer. Je kunt je weg vinden in een complexe organisatie waar veel collega’s zijn betrokken bij een proces;
– Je houdt het taalgebruik op de site consistent en toegankelijk, juist voor bezoekers voor wie het Engels niet de moedertaal is. Je kennis van het Engels is goed genoeg om content te vertalen of de vertaling te begeleiden. Je bewaakt het gebruik van termen, keuze van woorden en tone of voice. Soms stem je af met collega’s die andere Engelstalige (offline) content maken en zorgt er zo voor dat het Engels consistent is tussen alle middelen.

De werkzaamheden betreffen globaal het bouwen van en adviseren over nieuwe content online en het beheren en onderhouden van bestaande content, met name over de onderwerpen stadsdelen/gebieden en dienstverlening en het bewaken van de structuur en de samenhang met andere middelen en social media.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vier clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie en Interne Dienstverlening bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken, inzamelen van huishoudelijk afval en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad.

De opdrachtgever(s)
Bij het Communicatiebureau werken alle communicatiemedewerkers van de gemeente Amsterdam. Uitzonderingen zijn onder andere de voorlichters van de wethouders en woordvoerders van de stadsdelen. Het bureau bestaat uit vier afdelingen: Capaciteit en Onderzoek, Advies, Specialisten en Redacties.
Het Communicatiebureau zorgt voor alle communicatie binnen en buiten de gemeentelijke organisatie. Iedere collegeperiode wordt vastgesteld wat de speerpunten en thema’s zijn en jaarlijks wordt met opdrachtgevers in de stad bepaald hoeveel communicatiecapaciteit waar nodig is. Op grond daarvan kan het bureau communicatieprofessionals detacheren bij de verschillende organisatieonderdelen.
Het Communicatiebureau werkt volgens een aantal richtlijnen, zoals voor de gemeentelijke huisstijl. Het bureau heeft zelf redacteuren en specialisten in huis, waaronder vormgevers, tekstschrijvers, campagne- en online adviseurs.

Functie-eisen (moet ook blijken uit je cv!)
– Je levert bij T2F een CV (maximaal 5 A4´s groot en in Word formaat) aan. Het CV dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.
– Je beschikt over minimaal HBO/WO werk- en denkniveau.
– Je hebt aanwijsbare grondige kennis van de Engelse Taal.
– Je hebt aantoonbare ervaring als online redacteur bij een overheidsinstantie of andere grote complexe organisatie.
– Je hebt aantoonbaar ruime ervaring met content managementsystemen en het werken met dit systeem.
– Je hebt aantoonbaar ruime ervaring met online statistiekprogramma en het werken met deze programma’s.

Functie-wensen (moet ook blijken uit je cv!)
– Je hebt aantoonbare ervaring met het content managementsysteem Iprox.
– Je hebt aantoonbare ervaring met het statistiekenprogramma Siteimprove.
– Je hebt aantoonbare ervaring met werken aan gemeentewebsites.

Aanvullend (essentieel!)
Je levert bij T2F een korte motivatie aan (1 A4) waarin je aangeeft waarom je geschikt bent voor deze opdracht door een vergelijkbare opdracht te omschrijven met concreet behaalde resultaten.

Over de sollicitatieprocedure
Enthousiast over deze opdracht? Dan ontvangen we jouw reactie graag vóór 05 september 2019 om 16:00 uur. Stuur je cv met motivatie naar info@t2f.nl of bel ons op 076-5222292.

E-mail deze vacature

Deze website maakt gebruik van cookies. Door bezoek aan deze website geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies.

IK GA AKKOORD