ZZP & interim opdrachten (semi)overheid Contact
Menu

Senior Communicatieadviseur Circulaire Economie

Gemeente Amsterdam Amsterdam 32 - 36 Uur Online 24-07-2019
Locatie: , Amsterdam Vacature ID: 99174 Datum: 03-07-2019 Delen:

Functie: Senior Communicatieadviseur Circulaire Economie
Opdrachtgever: Gemeente Amsterdam
Standplaats: Amsterdam
Startdatum: 22 juli 2019
Einddatum: 22 januari 2020
Aantal uren per week: 32 – 36 uur (optie tot verlening)

Functieomschrijving:
Het Communicatiebureau van de gemeente Amsterdam zoekt een senior communicatieadviseur voor de directie Ruimte en Duurzaamheid met een primaire focus op het Programma Circulaire Economie.

Een pand dat helemaal uit elkaar kan om op een andere plek een nieuw gebouw te kunnen maken. Paddenstoelen kweken op koffiedik, dat je anders weg zou gooien. Auto’s delen met je buurtgenoten, in plaats van ongebruikt op straat te laten staan. Zo ziet een circulaire economie eruit en deze overgang biedt Amsterdam kansen op het gebied van werkgelegenheid, wetenschap, vermindering van de CO2-uitstoot en de gezondheid. De gemeente Amsterdam streeft naar een circulaire stad in 2050.

Je bent sparringpartner van de programmamanager Circulaire Economie en verantwoordelijk voor het opstellen en implementeren van zowel de interne als de externe communicatiestrategie. Dat moet leiden tot een zichtbare en consistente bijdrage aan het verwezenlijken van de veranderopgave: de transitie naar een circulaire stad. We zoeken een adviseur die thuis in de hedendaagse methoden en technieken van overheidscommunicatie en participatie. Iemand die strategisch denkt en daar in de uitvoering snel handen en voeten aan kan geven.
Je werkt nauw samen met de communicatieadviseurs van de programma’s Klimaatneutraal, Aardgasvrij, Luchtkwaliteit, Groen en Afval & Grondstoffen om gezamenlijk het thema circulair en duurzaamheid voor de gemeente Amsterdam.

Waar kom je te werken?
Het Programma Circulaire Economie is één van de vier programma’s binnen de afdeling Duurzaamheid van de directie Ruimte en Duurzaamheid van de Gemeente Amsterdam.
Amsterdam zit midden in één van de grootste hervormingen uit haar bijna 750 jaar lange geschiedenis. De stad groeit en tegelijk staan we voor de opgave om Amsterdam duurzamer te maken. De stad en omliggende regio moeten in alle hectiek goed blijven functioneren en de inwoners een prettig leven blijven bieden. De directie Ruimte en Duurzaamheid heeft de opdracht om de schaarse ruimte in te richten en daarbij de kwaliteit en de duurzame ontwikkeling van Amsterdam te waarborgen. Ruim 500 medewerkers bij R&D zijn trots op de stad en zetten elk hun expertise in om de stad fit te houden voor de toekomst.

Werkzaamheden
– Je bent verantwoordelijk voor de communicatie voor het Programma Circulaire Economie.
– Ontwikkelen en implementeren van de communicatiestrategie, inclusief opstellen van het kernverhaal
– Inrichten van participatietrajecten.
– Opstellen van communicatie- en contentkalender in samenhang met de andere duurzaamheidsprogramma’s.
– Aansturen van een medior communicatie adviseur.
– Opzetten Factor C sessies en resultaten vertalen naar een stakeholdersanalyse voor de overkoepelende communicatie- en participatiestrategie voor het debat met de stad.
– Gevraagd en ongevraagd communicatieadvies geven aan de programmamanager en het programmateam.
– Samenwerkingsverbanden opzetten en onderhouden met de communicatieadviseurs van aanverwante thema’s/organisatieonderdelen binnen de gemeente en eventuele externe betrokken partners.
– Zorgen voor gemeentelijke interne communicatie en kennisdeling.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vier clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie en Interne Dienstverlening bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken, inzamelen van huishoudelijk afval en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad.

De opdrachtgever(s)
Bij het Communicatiebureau werken alle communicatiemedewerkers van de gemeente Amsterdam. Uitzonderingen zijn onder andere de voorlichters van de wethouders en woordvoerders van de stadsdelen. Het bureau bestaat uit vier afdelingen: Capaciteit en Onderzoek, Advies, Specialisten en Redacties. Het Communicatiebureau zorgt voor alle communicatie binnen en buiten de gemeentelijke organisatie. Iedere collegeperiode wordt vastgesteld wat de speerpunten en thema’s zijn en jaarlijks wordt met opdrachtgevers in de stad bepaald hoeveel communicatiecapaciteit waar nodig is. Op grond daarvan kan het bureau communicatieprofessionals detacheren bij de verschillende organisatieonderdelen. Het Communicatiebureau werkt volgens een aantal richtlijnen, zoals voor de gemeentelijke huisstijl. Het bureau heeft zelf redacteuren en specialisten in huis, waaronder vormgevers, tekstschrijvers, campagne- en online adviseurs.

Functie-eisen
– minimaal over HBO/WO werk- en denkniveau.
– aantoonbare ervaring met strategische communicatie bij een overheidsinstelling of een andere complexe organisatie.
– aantoonbare ervaring met participatie bij complexe projecten en/of programma’s.
– aantoonbare ervaring met communicatie voor verandertrajecten bij een overheidsinstelling of een andere complexe organisatie.

Functie-wensen
– aantoonbare ervaring met het onderwerp Circulaire Economie.
– aantoonbare ervaring als communicatieadviseur binnen het duurzaamheidsdossier.
– een korte motivatie (1 A4) voor de aanpak van de opdracht en voorbeeld(en) van vergelijkbare opdrachten, met benoeming van concrete resultaten.
– aantoonbare ervaring met storytelling.
– aantoonbare ervaring met het maken van een contentstrategie.

– Graag reageren voor 12 juli 2019.

Over de sollicitatieprocedure
Enthousiast geworden en wil jij graag in aanmerking komen voor deze mooie opdracht? Voldoe je aan de eisen en wensen? Stuur je cv met motivatie voor deze vacature naar info@t2f.nl of bel ons dan op 076-5222292.

E-mail deze vacature

Deze website maakt gebruik van cookies. Door bezoek aan deze website geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies.

IK GA AKKOORD