ZZP & interim opdrachten (semi)overheid Contact
Menu

Senior Communicatieadviseur Gebiedsontwikkeling

Gemeente Amsterdam Amsterdam 32-36 Uur Online 21-08-2019
Locatie: Weesperplein 8, 1018 XA Amsterdam Vacature ID: 99789 Datum: 21-08-2019 Delen:

Functie: Senior Communicatieadviseur Gebiedsontwikkeling
Opdrachtgever: Gemeente Amsterdam
Startdatum: 01-10-2019
Einddatum: 30-09-2020
Aantal uren per week: 32-36 uur
Verlenging: ja, tot een totale contractduur van 2 jaar
Sollicitatiegesprekken: 09-09-2019 en 10-09-2019

Functieomschrijving
De gemeente Amsterdam heeft de ambitie om via gebiedsontwikkeling jaarlijks de bouw van meer dan 5000 woningen mogelijk te maken. Verantwoordelijk voor de uitvoering van deze ambitie is het gemeentelijke organisatieonderdeel Grond en Ontwikkeling. Om mensen prettig te laten wonen is meer nodig dan alleen de bouw van huizen. Het gaat bijvoorbeeld ook om de realisatie van maatschappelijke voorzieningen, infrastructuur, een kwalitatief goede openbare ruimte en het voldoen aan duurzaamheidsambities. De teams die zich met gebiedsontwikkeling bezighouden zijn daarom multidisciplinair opgebouwd en vaak werkzaam in meerdere (grote) projecten.

Ondersteunend aan het team Gebiedsontwikkeling binnen Grond en Ontwikkeling werkt een klein communicatieteam per gebied dat meestal bestaat uit communicatieadviseurs (een senior, medior en junior), webredacteuren en specialisten. Voor een van communicatieteams zoeken we een enthousiaste en ervaren senior communicatieadviseur.

Als senior communicatieadviseur gebiedsontwikkeling werk je aan complexe opdrachten met een gemiddeld afbreukrisico in een dynamisch speelveld van wisselende actoren en belangen. Je weet in een kort tijdbestek vraagstukken te vertalen naar een realistische communicatievraag. Voor je opdrachtgever, een van de managers gebiedsontwikkeling bij Grond en Ontwikkeling, ben je de partner die de context van de organisatie en de omgeving kent. Je helpt met het leggen van duurzame verbindingen met de verschillende stakeholders, je zorgt dat de organisatie communicatiever wordt en je biedt communicatieoplossingen die bijdragen aan het bereiken van de organisatiedoelen. Je voert deze ook (deels) uit, samen met het team. Vanuit een brede blik kijk je naar wat het gebied nodig heeft aan (marketing)communicatie en maak je met management, projectleiders en team de nodige keuzes.

Werkzaamheden
– Opstellen communicatiestrategie met gebruikmaking van Factor C. Je vertaalt de resultaten van een Factor C-sessie naar een stakeholdersanalyse en overkoepelende communicatiestrategie, eventueel aanpak gebiedspositionering en eventuele participatiestrategie (in samenwerking met experts van het -Communicatiebureau, o.a. Factor C, gedragsbeïnvloeding, storytelling, online redactie, social media, onderzoek en monitoring);
– Opstellen kernboodschap, communicatiekalender en mediastrategie;
– Communicatiestrategie, aanpak gebiedspositionering en eventuele participatiestrategie (deels) uitvoeren;
– Gevraagd en ongevraagd communicatieadvies aan de manager gebiedsontwikkeling, verschillende projectmanagers en de projectteams;
– Draagvlak creëren, zowel bij interne stakeholders als externe, in relatie tot de organisatiedoelen;
– Zorgen voor gemeentelijke interne communicatie en kennisdeling;
– Coachen en begeleiden van enkele collega’s, coördineren van de werkzaamheden.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vier clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie en Interne Dienstverlening bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken, inzamelen van huishoudelijk afval en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad.

De opdrachtgever(s)
Bij het Communicatiebureau werken alle communicatiemedewerkers van de gemeente Amsterdam. Uitzonderingen zijn onder andere de voorlichters van de wethouders en woordvoerders van de stadsdelen. Het bureau bestaat uit vier afdelingen: Capaciteit en Onderzoek, Advies, Specialisten en Redacties.

Het Communicatiebureau zorgt voor alle communicatie binnen en buiten de gemeentelijke organisatie. Iedere collegeperiode wordt vastgesteld wat de speerpunten en thema’s zijn en jaarlijks wordt met opdrachtgevers in de stad bepaald hoeveel communicatiecapaciteit waar nodig is. Op grond daarvan kan het bureau communicatieprofessionals detacheren bij de verschillende organisatieonderdelen.

Het Communicatiebureau werkt volgens een aantal richtlijnen, zoals voor de gemeentelijke huisstijl. Het bureau heeft zelf redacteuren en specialisten in huis, waaronder vormgevers, tekstschrijvers, campagne- en online adviseurs.

Functie-eisen (moet ook blijken uit je cv!)
– Je levert bij T2F een CV (maximaal 5 A4´s groot en in Word formaat) aan. Het CV dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.
– Je beschikt minimaal over HBO/WO werk- en denkniveau.
als Senior Communicatieadviseur aantoonbare ervaring met participatie bij complexe projecten en/of programma’s.
– Je hebt als Senior Communicatieadviseur aantoonbare ervaring in het fysieke domein.
– Je hebt als Senior Communicatieadviseur aantoonbare ervaring met stakeholdermanagement bij een overheidsinstelling of een andere complexe organisatie.

Functie-wensen (moet ook blijken uit je cv!)
– Je hebt kennis van het Plaberum en/of een ander plan-of besluitvormingsproces.
– Je hebt aantoonbare ervaring met complexe gebiedsontwikkelingsprojecten bij de overheid (rijk, provincie, 100.000+-gemeenten) een woningbouwcorporatie of een ontwikkelaar.
– Je hebt aantoonbare ervaring met gebiedspositionering.

Aanvullend
De kandidaat levert een korte motivatie aan (1 A4) hoe hij/zij de opdracht gaat aanpakken en geeft voorbeeld(en) van vergelijkbare opdrachten, met benoeming van concrete resultaten.

Over de sollicitatieprocedure
Enthousiast over deze opdracht? Dan ontvangen we jouw reactie graag vóór 30 augustus 2019 om 12:00 uur. Stuur je cv met motivatie naar info@t2f.nl of bel ons op 076-5222292.

E-mail deze vacature

Deze website maakt gebruik van cookies. Door bezoek aan deze website geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies.

IK GA AKKOORD