ZZP & interim opdrachten (semi)overheid Contact
Menu

Senior communicatieadviseur Ruimte en Duurzaamheid (Omgevingswet)

Gemeente Amsterdam Amsterdam 20 Uur Online 03-10-2019
Locatie: Weesperplein 8, 1018 XA Amsterdam Vacature ID: 44444 Datum: 03-10-2019 Delen:

Functie: Senior communicatieadviseur Ruimte en Duurzaamheid (Omgevingswet)
Opdrachtgever: Gemeente Amsterdam
Startdatum: z.s.m.
Aantal uren per week: 20 uur
Verlenging: ja, tot een totale contractduur van 2 jaar
Sollicitatiegesprekken: z.s.m. na sluiting

Functieomschrijving
Het Communicatiebureau van de gemeente Amsterdam zoekt een senior communicatieadviseur voor de directie Ruimte en Duurzaamheid. Je zult je focussen op de transitie als gevolg van de omgevingswet voor Ruimte en Duurzaamheid.
Ruimte en Duurzaamheid is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling en kaderstelling op het gebied van ruimtelijke ordening, stedenbouw en duurzaamheid in Amsterdam. De ruim 600 medewerkers werken voor verschillende opdrachtgevers in de stad, waaronder de stadsdelen en grootstedelijke projecten. Hun expertise ligt op het gebied van stedenbouw, planvorming, ontwerp, planologie en duurzaamheid. Dit geldt voor ieder schaalniveau: van portiek tot metropool.

Met de Omgevingswet in aantocht staat Ruimte en Duurzaamheid voor een grote (juridische) veranderopgave. Deze wet heeft vergaande gevolgen voor onder meer de samenwerking met andere domeinen binnen de organisatie, voor de bestaande processen, en voor de interactie met de Amsterdammers.
Op 1 januari 2021 is de wet van kracht en moet in 2029 volledig zijn ingevoerd. Deze transitie, gaat stap voor stap en op onderdelen wordt er vanuit een Agile aanpak gewerkt.

Je gaat je met name bezighouden met de interne communicatie binnen de directie R&D over de omgevingswet. Je bent onderdeel van het team Omgevingswet wat bestaat uit onder meer een programmamanager, een Product Owner, juristen en een veranderstrateeg. Je bent onderdeel van het interne netwerk communicatie adviseurs Omgevingswet en stemt nauw af met het stedelijk team en de stedelijk communciatie adviseur.
Je bent een stevige en doortastende communicatieadviseur die thuis is in de hedendaagse communicatie. Je kunt snel schakelen en makkelijk acteren in een ‘niet blauwe’ verandering. Je waardeert de deskundigheid en het vakmanschap van anderen en bent goed in het onderhouden van je contacten. Affiniteit met stedelijke ontwikkeling en wetgeving is een pré.

Werkzaamheden
– Verder opstellen, bijstellen en uitvoeren van de communicatiestrategie, die volledig is gekoppeld aan de bestaande veranderstrategie.
– Monitoren van zowel de effecten en resultaten van de communicatie rondom de veranderstrategie.
– Coördineren en realiseren van benodigde communicatiemiddelen
– Coördineren en uitvoeren van storytelling rondom het thema
– Organiseren en coördineren van evenementen
– Gevraagd en ongevraagd communicatieadvies geven aan het management en de collega’s van Team Omgevingswet.
– Samenwerkingsverbanden opzetten en onderhouden met de communicatieadviseurs van aanverwante thema’s/organisatieonderdelen binnen de gemeente en externe betrokken partners.
– Samenwerken met experts van het Communicatiebureau, voor o.a.: Communicatiecapaciteit, Factor C, gedragsbeïnvloeding, storytelling, huisstijladvies, media- en campagne advies en online redactie
Zorgen voor kennisdeling

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/

De opdrachtgever(s)
Bij het Communicatiebureau werken alle communicatiemedewerkers van de gemeente Amsterdam. Uitzonderingen zijn onder andere de voorlichters van de wethouders en woordvoerders van de stadsdelen. Het bureau bestaat uit vier afdelingen: Capaciteit en Onderzoek, Advies, Specialisten en Redacties.
Het Communicatiebureau zorgt voor alle communicatie binnen en buiten de gemeentelijke organisatie. Iedere collegeperiode wordt vastgesteld wat de speerpunten en thema’s zijn en jaarlijks wordt met opdrachtgevers in de stad bepaald hoeveel communicatiecapaciteit waar nodig is. Op grond daarvan kan het bureau communicatieprofessionals detacheren bij de verschillende organisatieonderdelen.
Het Communicatiebureau werkt volgens een aantal richtlijnen, zoals voor de gemeentelijke huisstijl. Het bureau heeft zelf redacteuren en specialisten in huis, waaronder vormgevers, tekstschrijvers, campagne- en online adviseurs.

Functie-eisen (moet ook blijken uit je cv!)
– Je levert bij T2F een CV (maximaal 5 A4´s groot, Word formaat, opgesteld in het Nederlands) aan. Het CV dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.
– Je beschikt over HBO/WO werk-en denkniveau.
– Je hebt als communicatieadviseur aantoonbare ervaring met strategische communicatie bij een overheidsinstelling of een andere complexe organisatie.
– Je hebt als communicatieadviseur aantoonbare ervaring met communicatie voor verandertrajecten bij een overheidsinstelling of een andere complexe organisatie.

Functie-wensen (moet ook blijken uit je cv!)
– Je hebt affiniteit met stedelijke ontwikkeling en wetgeving.
– Je bent bekend met de principes van agile werken.
– Je hebt aantoonbare ervaring met complexe ruimtelijke opgaven binnen de overheid (rijk, provincie, 100.000+-gemeenten).

Aanvullend (essentieel!)
– Je levert bij T2F een korte motivatie aan (1 A4) waarin  je jouw visie op de functie geeft, en voorbeeld(en) geeft van vergelijkbare opdrachten, met benoeming van concrete resultaten.

Over de sollicitatieprocedure
Enthousiast over deze opdracht? Dan ontvangen we jouw reactie graag vóór 11 oktober 2019 om 10:00 uur. Stuur je cv met motivatie naar info@t2f.nl of bel ons op 076-5222292.

E-mail deze vacature

Deze website maakt gebruik van cookies. Door bezoek aan deze website geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies.

IK GA AKKOORD